مؤونه در خمس
30 بازدید
محل نشر: فقه اهل بیت (فارسی) » تابستان 1385 - شماره 46 »(32 صفحه - از 93 تا 124)
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
در نصوص روایی و فتوایی آمده است که پرداخت خمس پس از کم کردن «مؤونه» ازدرآمد مکلف، واجب است. مؤونه در روایات باب خمس دو مصداق دارد، نخست مؤونه شخص و عیال او، و دوم مؤونه صیغه(شغل و کار). با مراجعه با موارد دیگراستعمال کلمه ضیعه، در روایات و توضیحات اهل لغت و فقیهان پیرامون آن، درمی یابیم که مؤونه، شامل تمامی هزینه های عرفی مورد نیاز انسان در زندگی شخصی، خانوادگی و شغلی اوست و شامل هزینه های افزون بر شان مکلف نمی شود و بنابرقول صحیح، شامل سرمایه و ابزار کسب که مورد نیاز است نیز می گردد، هر چندپیرامون شمول مؤونه نسبت به موارد اخیر، سه قول دیگر نیز میان فقها وجوددارد. روایاتی که بر تعلق خمس به سودهای حاصل از تجارت، پس از کم کردن مؤونه دلالت دارد، در حد استفاضه است و در صدور مضمون آنها از ائمه(ع) شکی نیست، ولی بحث در این است که معنای مؤونه و مراد از آن و مصادیق آن چیست؟ آیا سرمایه و وسایل مورد نیاز برای کسب و تجارت مانند ابزار بافندگی، آلات کشاورزی، خریدمغازه و سایر آنچه
آدرس اینترنتی